پایگاه بسیج خرمشهر قوچان

فرهنگی و علمی
طبقه بندی موضوعی
۱۵ بهمن ۹۲ ، ۱۱:۴۵

علوم بشری از نظر قرآن

قران و علوم بشری

قرآن کریم، یک سلسله از علوم را به عنوان میزبان و صاحب اصلی جان انسان می‌داند و دسته‌ای دیگر را که از عوارض بشری بوده و سابقه و لاحقه عدم داشته و دارند، مهمان نفسِ انسان می‌شمارد، مگر آنکه در پرتو انس با علوم میزبان و هماهنگی با آن، صبغه میزبانی یافته و از گزند زوال مصون بماند.

علمی که با انسان، زاده می‌شود و به همراه او رحلت می‌کند، مربوط به خداشناسی، آشنایی با اسمای حسنای حق، خطوط کلی وحی و نبوّت و راه‌های اصلی رسالت و شریعت و... است که از نظر قرآن، همگی صاحب‌خانه جان انسان و علوم فطری است و از شمار آن‌ها می‌توان گرایش به فضیلت و پرهیز از رذیلت (پس از آشنایی با هر کدام) را نام برد.


برای مشاهده به ادامه مطلب.... مراجعه نمایید.

خدای سبحان، ارواح تمام بشر را با فطرت توحیدی آفریده است و آن نحوه خلقت را تبدیل‌ناپذیر، معرفی می‌کند: (فطرت اللّه الّتی فطر النّاس علیها لاتبدیل لخلق اللّه)[1].

در بخش دیگری از قرآن کریم نیز می‌فرماید: (و نفسٍ و ما سوّاها فألهمها فجورها و تقوّاها)[2]. یعنی خداوند، روح انسان را تسویه کرد و تسویه روح به این است که تباهی و تقوای جانِ آدمی را به او آموخت و مرحله «نفس مُلهَمه» را محقق فرمود. پس دانش‌هایی چون خداشناسی و شناخت اصول ارزشی در نهاد هر کس تعبیه و به همراه جان او آفریده شده است.

از این رو سخن افلاطون که همه علوم را تذکّر و یادآوریِ دانسته‌های پیشین می‌داند، در این بخش یعنی علوم میزبان و اصلی و ارزشی، صحیح است[3].

امّا علومی که از عوارض روح آدمی است و مهمان نفس بشر به شمار می‌رود، از راه اکتساب و تحصیل به دست می‌آید. مانند پزشکی و همه شاخه‌های آن، مهندسی و تمام شعبه‌های آن، اخترشناسی، زمین شناسی، کشاورزی، زیست شناسیِ جانوری و گیاهی و ده‌ها رشته دیگر از علومِ بشری و زیر مجموعه آن‌ها که هیچ یک در نهاد انسان، ذخیره نشده و درباره آن‌ها آگاهی قبلی وجود نداشته است. بلکه بشر به تدریج، آن‌ها را تحصیل کرده است و در پایان عمر نیز ممکن است آن‌ها را از دست بدهد.

قرآن کریم درباره سابقه این علوم، می‌فرماید: (واللّه أخرجکم من بطون أمّهاتکم لاتعلمون شیئاً)[4]. یعنی خداوند شما را از شکم مادران خارج کرد در حالی که به هیچ چیز آگاهی نداشتید. کلمه «شیئاً» (که در اصطلاح ادبی، نکره در سیاق نفی است و إفاده عموم می‌کند) دلالت دارد که آدمی به هنگام زاده شدن، هیچ شیئی از این علوم عادی و بشری را نمی‌دانست و همه را از راه چشم و گوش و عقل، فرا گرفت: (وجعل لکم السّمع والأبصار والأفئدة لعلّکم تشکرون)[5]. پس هیچ کس همزاد با هیچ علم بشری به دنیا نیامده است.

درباره لاحقه و سرانجامِ این علوم بشری نیز قرآن کریم می‌فرماید: (ومنکم من یُردّ إلی أرذل العمر لکی لا یعلم بعد علمٍ شیئاً)[6]. یعنی برخی از انسان‌ها که به فرتوتی و کهن‌سالی می‌رسند، هر آنچه را که خوانده و دانسته‌اند از یاد می‌برند. اینجا نیز کلمه «شیئاً» نکره در سیاق نفی است و دلالت دارد که ذرّه‌ای از آنچه در طول عمر کسب کرده‌اند، در حافظه علمی برخی از آنان باقی نمی‌ماند. بسیارند عالمان کارآمد که سال‌ها بر کرسی تحقیق و تدریس تکیه زدند، اما پس از صرف عمری طولانی در راه تعلیم و تدوین، همه اصطلاحات علمی را از یاد بردند.

پس دو دسته آیات در زمینه علم و جهل انسان، وجود دارد: یک دسته آیاتی که می‌گوید بشر به همراه سرمایه‌های علمی آفریده شده است و یک دسته آیات، بشر را در حال آفریده شدن جاهل می‌داند که به تدریج در طول عمر خود از جهل به سوی علم، حرکت می‌کند. مضمون دسته اول، ناظر به علوم و معارف الهی و اصول ارزشی نظیر خداشناسی، معادشناسی، شناخت فضایل و... است و سخن افلاطون، مبنی بر تذکرّی بودن علوم در این باره صحیح است. دسته دوم درباره دانش‌هایی چون علوم تجربی، ریاضی و...، است که محصول کاوش‌های بشری و مهمان روح آدمی بوده و اثبات صحت آن رأی افلاطون در مورد این علوم، دشوار است.

 

دانستنی‌های آسمانی

قرآن کریم، نوع دیگری از دانستنی‌ها را مطرح می‌کند و آن را بسیار مورد تأکید قرار می‌دهد.

 

پی نوشت‌ها:

[1] ـ سوره روم، آیه 30.

[2] ـ سوره شمس، آیات 7 ـ 8.

[3] ـ توضیح بیشتر: ج 13 تفسیر موضوعی، (معرفت شناسی در قرآن)، ص 187.

[4] ـ سوره نحل، آیه 78.

[5] ـ سوره نحل، آیه 78.

[6] ـ سوره نحل، آیه 70.

منبع: کتاب صورت و سیرت انسان در قرآن، اثر آیت الله جوادی آملی


منبع : سایت تبیان

۹۲/۱۱/۱۵
پایگاه بسیج خرمشهر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی